Van olijf tot olie - Reisverslag uit Faia, Portugal van Kim en Maarten - WaarBenJij.nu Van olijf tot olie - Reisverslag uit Faia, Portugal van Kim en Maarten - WaarBenJij.nu

Van olijf tot olie

Door: Kim en Maarten

Blijf op de hoogte en volg Kim en Maarten

15 December 2007 | Portugal, Faia

Hallo allemaal!
Afgelopen anderhalve week hebben we olijven geplukt hier op het landgoed. Het was heel arbeidsintensief, maar we vonden het ontzettend leuk om te doen!
Eerst moeten er doeken onder de olijfbomen worden gelegd. Dan worden de bomen gesnoeid. De takken die eraf gaan moeten met stokken worden leeggeslagen, als er geen olijven meer aan zitten worden de takken aan de schapen gevoerd. De boom wordt verder leeggemaakt met een apparaat (soort vingers) dat lucht blaast en klappert. De olijven schieten dan alle kanten op! Als de boom helemaal leeg is, worden de olijven bij elkaar gelegd en worden de grove takken er tussenuit gehaald. De olijven worden in zakken gedaan, verolgens gaan de olijven door een apparaat die de blaadjes er tussenuit blaast en tenslotte gaan de olijven in kratten.
Maarten was vooral bezig met het 'vingerapparaat' en ik sloeg de olijven met een stok uit de takken en sorteerde daarna de rotzooi uit olijven.
's Morgens begonnen we vaak nog in de vrieskou van de nacht, maar 's middags stond de warme zon aan de blauwe hemel, heerlijk!
Gisteren zijn we meegeweest naar de olijvenpers, zodat we met eigen ogen konden zien hoe de persing in zijn werk gaat. We hebben ook een fles van onze 'eigen' geplukte olijven gekregen.

Deze week zijn we onder andere bij een Portugees stel wezen eten die ook olijven plukken. Dat was een hele leuke ervaring, zeker omdat ze alleen Portugees spraken.
Ook zijn we wezen mountainbiken in de mooie omgeving en we hebben schapenkaas gemaakt.
Vorige week zaterdag zijn we uitgeweest in Guarda met de twee dochters (Armida en Deirdre) in Guarda. Lekker gedanst, was heel leuk!

We zijn hier nu vier weken geweest, we kregen gister een leuk afscheidscadeau (pakketje met Portugese specialiteiten). Vandaag vertrekken we verder naar het zuiden. Eigenlijk hebben we nog niet echt plannen gemaakt, we willen graag naar Marokko, maar we weten nog niet precies hoe of wat.
Waar we met Kerst zullen zijn is voor ons ook nog een verassing! Wij wensen jullie in ieder geval allemaal een hele fijne kerst alvast!!

Heel veel liefs,
Kim en Maarten

  • 15 December 2007 - 11:39

    Jels:

    Ej lieverds!

    Hoewel ik me er best weinig bij voor kan stellen hoe jullie leven nu en hoe het er daar uitziet, wat best raar is, klinkt het zoooo ontzettend idyllisch! Hopelijk kan ik het nog even zien voordat ik wegga! Ga het wel proberen te regelen hoor!! Kan ik mooi jullie olijfolie proeven :D

    Kusje Jels

  • 15 December 2007 - 12:21

    Yvonne Roelofs:

    He Lieverds even een warme groet, uit het koude Nederland. Enig om weer een verslag van jullie Droomreis te kunnen lezen.Het enthousiasme komt me tegemoet. Hoe doet 't autootje het? Volgens mij heeft jullie stalen rossch...wel een schouderklopje verdient!Mochten jullie de oversteek naar Marokko willen maken,dan wens ik jullie bijzonder veel plezier toe. Wanneer jullie informatie willen over reizen in Marokko,kunnen jullie me mailen. Dikke knuffel en heel veel liefs Roche & Yvonne

  • 15 December 2007 - 13:31

    Inge:

    Leuk dat jullie ook het verdere proces van de olijvenpers hebben mogen mee maken.
    Ik ben benieuwd wat jullie volgende avonturen zullen zijn, zeker nu jullie nog niet precies weten waar en wat.
    We hebben vandaag de kerstboom gezet!
    Geniet van jullie verdere reis.
    kus Inge

  • 15 December 2007 - 16:53

    De Lunenburgertjes:

    He Kim en Maarten,
    We volgen jullie via de site,en het klinkt
    allemaal geweldig.
    Hier krijgen wij het kerstgevoel
    de temperaturen dalen en binnen is het
    gezellig met onze kerstboom en kaarsjes
    en zo .Jullie weten het wel,je mist het vast wel ,daar in dat warme Portugal.
    Als jullie nog verder reizen naar Marokko,
    nog veel reisgenot.
    Wij gaan vrijdag 21 december met alle
    Gevertjes naar ABC in Velp lekker eten,
    Opa tracteert,en omdat jullie er niet bij
    kunnen zijn,zal Opa wat geld overmaken op Kims rekening,dan kunnen jullie daar ook lekker gaan eten.
    Groeten van ons allemaal,en ook alvast een
    mooie kerst gewenst.

  • 15 December 2007 - 17:14

    Loes En Thijs:

    Wauw! Inderdaad zoals Jelske al zei, hier in het koude Nederland moeilijk voor te stellen in wat voor wereldje jullie nu zijn. Een ding weet ik wel, jullie maken gave dingen mee!! Ook alvast een leuke kerst, in Marokko zou natuurlijk geweldig zijn!

    Kus

  • 15 December 2007 - 18:37

    Betsie En Theo:

    Heerlijk om jullie verhaal weer te lezen. Hier is het gewoon de drukke en donkere dagen voor kerst. Wel gezellig hoor. Theo is druk bezig met de pipowagen op het land. En ik met het verzamelen van allerlei dingetjes om hem van binnen op te vrolijken. Als jullie terug zijn zal die wel een heel eind klaar zijn. Ik hoop dat jullie nog laten weten waar jullie met kerst zijn. Als het Marokko wordt, heel veel plezier.

    Dikke kus en veel gezelligheid.

  • 16 December 2007 - 19:10

    Annick En Nico:

    Hallo Maarten en Kim,

    Nathalie en Jan waren vanmiddag bij ons op bezoek. Misschien ken je me nog Maarten, ik was collega van jouw moeder en goede vriendin (ook française) ook zien we elkaar jammer genoeg niet zo vaak. Wij wonen nu in Ravenstein, dat weet Kim denk ik te liggen, want Heesch is niet zo ver weg.
    Je moeder was heel trots om jullie site te laten zien en ik vind het zeer bijzonder wat jullie ervaren, en zeker omdat jullie werk en vakantie kombineren.
    Prachtige foto's !
    Ik wens jullie nog heel veel leuke verblijven waar jullie terechtkomen, Marokko (zijn we in februari geweest) lijkt me heel anders, wie weet, horen we nog iets van en ik zal jullie site zeker bliven bekijken.
    Ook een leuke kerst en goede jaarwisseling.
    Groetjes,
    Annick en Nico

  • 17 December 2007 - 18:10

    Ellen:

    Wat leuk om weer wat van jullie te lezen! Wil eigelijk alleen maar zeggen, ga zo door en ik blijf jullie volgen!
    Liefs Ellen

  • 19 December 2007 - 11:54

    Nath & Joost:


    Eej Luitjes,

    volgens mij komen jullie nooit meer terug, jullie hebben het zo naar je zin!
    Moet zeggen echt een fantastische reis en nog steeds een geweldig avontuur!

    Dikke kus Joost en Nath

  • 20 December 2007 - 17:51

    Elwi:

    Hoi Kim en Maarten.
    En zitten jullie in Marokko?
    We zijn benieuwt.
    Hier in Oss is alles wit, het sneeuwt al sinds gisterenavond.
    Gezellig zo voor de kerst.
    En hebben jullie het nieuws al vernomen,dat wij een appartement hebben gekocht?
    Het duurt nog wel 2 jaar voordat ze klaar zijn met bouwen.
    We hebben er reuze zin in.
    Nou wij wensen jullie vanuit Oss, hele gezellige kerstdagen toe.
    En laten jullie gauw weer iets horen.
    XXX
    Hadou war


  • 22 December 2007 - 11:54

    Sijmen:

    Hey , vakantie gangers, ik zie dat alles goed gaat daar. Ik wilde jullie alvast fijne feestdagen wensen. En als jullie nog niet weten waar jullie heen gaan, er schijnt een leuk plaatsje te zijn het heet gorcum en het ligt in nederland. :)Nog veel plezier en hopelijk tot snel!

    gr. Sijmen

  • 22 December 2007 - 12:03

    Joeri:

    Maarten en Kim!
    Een hele fijne en warme kerst alvast gewenst! Ik hoop dat het bij jullie warmer is dan bij ons (tis hier min 4), want zo warm schat ik busbus niet in! :P
    Geniet er lekker van en van elkaar! ;)

    chau chau

  • 23 December 2007 - 10:01

    Geertje:

    Brrr het is hier koud!!! Maar eerlijk gezegd vind ik dat wel lekker met de kerst en de wintermaanden.
    Leuk zo in de weer met olijven, ik kom zo nog een hoop te weten en ik ben nu al benieuwd wat jullie ondertussen hebben meegemaakt. Maak me blij!

    Ik wens jullie een knusse kerst toe zo met z'n twee!

  • 23 December 2007 - 10:49

    Elwi:

    Lieve kim en Maarten.
    Wij hebben gisteren hele mooie foto's gemaakt van de witte winterse natuur hier.
    Ik zal ze naar jullie sturen, dan kunnen jullie meegenieten van de sneeuw hier.
    Lieve groetjes.

  • 24 December 2007 - 17:57

    Ria Van Haare:

    Hallo Kim en Maarten,
    De sneeuw en ijs is weer weg uit nederland. Zo dat lekkere weer bij jullie zou ook wel welkom zijn. We kunnen lezen dat het jullie goed naar de zin gaat, al zal dat zo rond kerst toch af en toe een beetje tegenvallen. Dus hier vanuit Wanroij een hele fijne kerst gewenst en nog een paar fijne laatste dagen van 2007.
    Heel veel groetjes, Ria en Herman.

  • 25 December 2007 - 12:01

    Theo En Betsie:

    Hallo lieverds,

    fijne kerst en maak er een gezellige dag van.
    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Faia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Maart 2008

Weer thuis

26 Februari 2008

Nach Hause!

21 Februari 2008

-10°C en bevroren lenzen

16 Februari 2008

Van euro's naar Kuna's

07 Februari 2008

Nieuwe ronde
Kim en Maarten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 24631

Voorgaande reizen:

01 September 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: